Autóhitel - a kölcsönpénz ára Nyomtatás E-mail
2011. november 02. szerda, 07:24

 

Rosszul jártak azok, akik hittek a reklámszlogeneknek és nulla, vagy alacsony induló befizetéssel, devizahitelre vásároltak autót. Ha nem fizetik az egekbe szökött törlesztő részleteket, gyorsan megjelenhet a végrehajtó és a vevő könnyen büntetőügybe is keveredhet. Átlagosan mintegy kétezer autóhitelt mondanak fel havonta hazánkban nemfizetés miatt. Magyarországon szinte nincs olyan család, amely ne lenne érintett valamilyen devizahitelben.

- Az autóhitelesek helyzete reménytelenebb, mint azoké, akik devizahitelből házat építettek, vagy lakást vásároltak - mondja Mészáros György, a Toyota autószalon tulajdonosa. A bankok az autókat visszaveszik és elárverezik, ezután pedig újra megkeresik az ügyfeleket a még fennmaradó tartozás rendezése ügyében.

- Általában az adósok több pénzzel tartoznak a banknak, mint amennyit a kocsijuk ér - mondja a tapasztalt kereskedő, aki mintegy két évtizede van jelen a piacon. - Jó, ha ötven százalékot jóváírnak az értékesítés után, a különbséget pedig nagyon nehéz rendezni. Nemfizetés esetén pedig a bank perli a követelését. Leginkább a kisautók ügyfélkörében tapasztaljuk a nehézségeket, hiszen a magasabb árfekvésű autóknál kevesebben vágtak bele alacsony induló befizetéssel a vásárlásba. Egy ügyfelünk például 10 éves hitelre vett 3,5 milliós új autót 0 százalékos befizetéssel, négy évvel ezelőtt. Negyvenezres havi törlesztése ma már meghaladja a nyolcvanezer forintot. Könnyű kiszámolni, hogy az autó ára a futamidő végére megközelíti a 8 milliót. Egy másik ügyfelünk 2007-ben fix havi törlesztéssel 4 millió forintot érő Suzuki vásárlásához 2,8 millió hitelt vett fel svájci frankban. Ma ez a használt autó kétmilliót ér, a fennálló tőketartozás pedig meghaladja a 3,5 milliót. És ez havonta csak tovább növekszik, ezért az ügyfél kilátástalannak érzi a helyzetét. Autóvásárláskor a vevő Magyarországon nemcsak gépkocsijával felelős a hitelért. A többhavi nemfizetést követően a banki kényszerértékesítés után a fennmaradó tartozásért az ügyfél teljes vagyonával felel. Így a gépkocsi is elmegy, az ingatlanon pedig rajta lesz a terhelés.

- A jövőbeni kilátások is igen borúsak. Ha a példákban említett ügyfeleink nem teszik meg a lépéseket ahhoz, hogy kiváltsák a devizahitelüket, a törlesztési idő, vagy a havi törlesztő-részlet tovább fog növekedni. Sok autóvásárló a kereskedőket okolja mindezért, hiszen mi közvetítettük számára a hitelfelvételt. Nekünk azonban nincs rálátásunk az autó eladása után a folyamatra, a vásárlók a továbbiakban a bankkal állnak kapcsolatban. A bankok pedig zárt körben, általában jóval áron alul értékesítik a bedőlt hitelesek gépkocsiját.

 


A cikkekhez és galériákhoz a hozzászólás csak regisztráció után lehetséges.

 

 
Hirdetés