Helyszíni bírság: háromszázezer Nyomtatás E-mail
Írta: sajtoteam   
2011. július 20. szerda, 06:47

Július 1-jén lépett hatályba az a jogszabály, melynek alapján akár háromszázezer forint, helyszínen kiszabott bírságot kaphatnak az ittas vezetők, a gyorshajtók, a biztonsági övet nem használók, a piroson áthajtók. 

Az Országos Rendőr-főkapitányság szóvivői irodáján közölték, az említett szabályszegéseknél a közúti ellenőrzések során a járművet a bírság, illetve a pénzkövetelés-biztosítás megfizetéséig visszatarthatják. 

Júliustól hatályos az a rendelkezés is, amely kimondja: amennyiben a közúti ellenőrzés alkalmával megállapítják, hogy a jármű vezetőjének vagy üzemben tartójának közigazgatási bírság tartozása van, az autó forgalmi engedélyét bevonhatják a törlesztésig. Elkészült ugyanis az a központi nyilvántartó, amelynek segítségével a rendőrök ellenőrizhetik, hogy befizették-e az autósok a korábban rájuk kirótt bírságokat. 

A rendelkezéseknek köszönhetően remélhetőleg nagy mértékben csökken a külföldi rendszámú gépjárművekkel elkövetett szabályszegések száma. 

A gyorshajtás még többe kerül 

Ami tény, a törvény szerint a helyszíni bírság felső határa húszezer forintról háromszázezerre emelkedik. A módosítás lényege, hogy a helyszínen, határozathozatal nélkül, azonnal kiszabható bírság jár az autósoknak gyorshajtásért, ittas vezetésért, a biztonsági öv be nem kapcsolásáért és a piroson áthajtásért. 

Olyan szabálysértésekért is büntetőpontot kapnak, amelyekért eddig nem. A közigazgatási bírsághoz eddig nem kapcsolódott büntetőpont, járművezetéstől eltiltás, ezért a törvényalkotók szerint csak a pontrendszer szigorítása jelenthet kellő visszatartó erőt. Az ittas vezetésért például 11 pont jár, hasonlóan a segítségnyújtás elmulasztásához, a közúti veszélyeztetéshez, a járművezetés tiltott átengedéséhez, a cserbenhagyáshoz, és 18-nál vonják be a jogosítványt, nyolc napon belül. A határozat jogerőre emelkedésekor nyilvántartott pontokat törlik, és a járművezetőnek be kell szolgáltatnia vezetői engedélyét hat hónapra.

Vörös László: A jogsit mindenki félti

Vörös László három sofőrrel működteti személyszállító vállalkozását: 

- Az ittas vezetés ügyében szerintem a nyugatihoz hasonló rendszer lenne működőképes nálunk is. Ott pár ezrelékig engedélyezik az alkoholfogyasztást, felette viszont azonnal bevonják a jogosítványt. Ez visszatartó erő, a pénzbüntetés nem annyira. A gazdagabb könnyedén kifizeti a bírságot, még ha az háromszáz ezer forint is. A jogsit viszont félti. Új a rendszerben, hogy a helyszínen megtudhatja a rendőr, hogy befizették-e a vezetőre előzőleg kirótt bírságot. Ezzel azt hiszem vége a trükközésnek. Rengeteget vezetek, így látom, a balesetek számának csökkentése nem a szigorú szabályokon, inkább a közlekedési morál változásán múlik. Bécsben, ha kiteszem az indexet, már húzódnak szét az autók, hogy beférjek egy sávváltásnál. Nálunk dudálnak, hogy mit képzelek. 

Kastély Miklós: Komoly a tét

Kastély Miklós kiskőrösi taxis szerint bár az elmúlt egy évben drasztikusan visszaszorult az ittasan vezetők száma, akár milyen mértékű a szigorítás, ittas sofőr mindig lesz az utakon.

- A közlekedési bírságokra vonatkozó új szabályozás visszatartó erejű lehet, úgy vélem. Sokan meggondolják, kockáztatnak-e egy több százezer forintos büntetést, vagy inkább taxit hívnak. A 11 pontos büntetés is komoly, hiszen még egy alkalom, akár egy tilosban parkolás, és ugrik a jogsi fél évre. Mi a biztonsági öv használatát is szigorúan betartatjuk az ügyfelekkel. Sokat forgunk az éjszakában, sok az ügyfél, ennek ellenére mindig találkozunk szabályszegőkkel. A balesetek nagy százaléka a gyorshajtás, az ittas vezetés és a merészség kombinációjából adódik össze, úgy vélem. Arról nem is beszélve, hogy egymás épségéért is felelősek vagyunk. 

 


A cikkekhez és galériákhoz a hozzászólás csak regisztráció után lehetséges.

 

 
Hirdetés