Huszonnégy órában ügyelnek Nyomtatás E-mail
Írta: Vargáné Nagy Melinda   
2010. november 30. kedd, 14:27

Bármelyik pillanatban leeshet a hó, ezért a közútkezelők gépei átálltak a téli útüzemelésre - tájékoztatta lapunkat Liszkai Pál, a Magyar Közútkezelő Nonprofit Zrt. Kiskőrösi üzemegységének vezetője.

A kiskőrösi üzemegységhez 378 kilométernyi úthálózat tartozik: tulajdonképpen a volt kiskőrösi és a kalocsai járás közigazgatási területe.

Ebből 114 kilométer főút, ahol hóesésben a teljes felületen szórást végeznek. Ipari nátrium-klorid só és kalcium-klorid oldat felhasználásával. A négyszámjegyű utakon csak a veszélyes helyeken, például a kanyarok ívében, a csomópontoknál, és az átkelési szakaszokon sóznak.


A kisebb bekötőutakon - amit szakmai megfogalmazásban „fehér utaknak” neveznek - csak hóekézést végeznek a gépek. Liszkai Pál hozzátette: az átlagos télnek megfelelő só-szükséglet 80-90 százalékával már most is rendelkeznek.

A közúti ügyeletesek az interneten keresztül kapnak információt az időjárás változásairól. A közeljövőben pedig web-kamerákat szerelnek fel egy-egy hídra, illetve felüljárókra, hogy ezeken keresztül kaphassanak információkat a hó, vagy ónos eső érkezéséről, az utak állapotáról. Addig pedig, amíg a hó meg nem érkezik, a közútkezelő gépei egyéb üzemeltetési feladatokat folytatnak. Például árkolnak, és aszfaltoznak.


A közutakon közlekedők sokszor panaszkodnak az utak állapotáról akkor is, amikor nincs rajtuk hó. Azaz például most is. Milyennek látják a kiskőrösi kistérség közútjait Önök?
- A főutak többsége sajnos vitathatatlanul nagyon nyomvályús – ismerte el Liszkai Pál. - Ezeknek a javítása már biztosan nem fog az idén megtörténni. A kátyúkat a főbb utakon még a tél előtt megszüntetjük, illetve a tél folyamán is folyamatosan végezzük a kátyúzást.


Amíg az időjárás engedi, addig melegaszfalt keverékkel, amikor viszont már hidegebb lesz, akkor hidegaszfalt keverékkel javítjuk a burkolathibákat. Ez ugyan végleges megoldást nem eredményez, hiszen a leromlott állapotú burkolatoknál a hibák a javítás mellett újra és újra előjönnek. Végső megoldást csak az aszfaltok teljes felújítása hozna.

Mely utaknál lenne mielőbb szükséges a teljes útburkolatcsere?
- Javaslatot már adtunk le az illetékeseknek. A mi területünkön elsősorban a Páhi és Izsák közötti körülbelül 5 kilométeres szakaszon kellene elvégezni a teljes útburkolat felújítást. De mondhatnám a tázlári, és a csengődi utakat is.

 


A cikkekhez és galériákhoz a hozzászólás csak regisztráció után lehetséges.

 

 
Hirdetés