Szigorú bírságok, trükkös autósok Nyomtatás E-mail
Írta: Noszlopy Nagy Miklós   
2010. október 26. kedd, 09:45

A gyorshajtás-büntetési tarifák drasztikus növelése után ugrásszerűen növekedett a traffipax jelzők, „bénítók” iránti kereslet Kiskőrösön is.

Megoszlik a közvélemény – és persze a rendőri vélemények is – a traffipax elleni küzdelemről. Vannak, akik úgy gondolják, hogy szükség van az ámokfutók elleni drasztikus és egyre hatékonyabb fellépésre.

Az ellentábor viszont úgy érvel, hogy nem az esztelen száguldozás miatt használják a berendezést, és nem a felelősségre vonás alól akarnak kibújni. Hanem a számukra sokszor oktalannak tűnő bírságolást kívánják megelőzni ezzel.

- Kivel ne történt volna meg, hogy egy stresszes nap után fáradtan vezetett hazafelé. Eközben minimálisan túllépte a sebességet, vagy a mögötte haladó gyorshajtó zavarta, próbálta „letúrni” az útról, és beleüldözte egy traffipaxba – érvvel János, aki fél éve szereltetett a kocsijába lézerblokkolót. Azóta nem retteg a traffipaxtól.

- Magyarországon a lézerblokkolók és a traffipax detektorok 2003-ban kikerültek a közbiztonságra különösen veszélyes eszközök köréből. Azóta nem tiltott a használatuk – ismerte el Mihályné Bornemisza Eleonóra, a Bács-Kiskun Megyei Rendőr-főkapitányság szóvivője.

Macska-egér harc ez: a traffipax fejlesztők egyre korszerűbb sebességellenőrző műszerekkel rukkolnak ki, ám az ellentábor – immár legálisan – a jelek szerint követi a műszaki színvonalat. Magyarországon általában kétféle berendezést használnak az autósok. Olcsóbbak, ám emiatt gyengébb teljesítményűek a szélvédők mögött látható úgynevezett radardetektorok. Átlagos áruk 20-30 ezer forint és közös jellemzőjük, hogy – főként városban, olyan üzletek környékén, ahol automata ajtók, illetve távirányítós kapuk vannak – csipognak, ha kell, ha nem. Figyelmeztetnek persze a traffipaxokra is, ám szinte csak az utolsó pillanatban, amikor már késő. Bemérték az autónkat.

A traffipaxok igazán hatásos ellenszere a lézerblokkoló. A rendszám alá szerelt 2-4 érzékelő fej a lézeres jelet akár már 1.5-2 kilométerről észlelve értelmezhetetlen jelet küld vissza a mérőműszernek. Ilyenkor a traffipax mögött álló rendőr azt érzékeli, mintha még nem „fogta” volna be az autót. Nem jelez sebességet a traffipax, így bőven marad ideje az autósnak a tempóját csökkenteni, és szabályosan közlekedni.

A 65-300 ezer forintot taksáló berendezések ma még nem általánosak. A beszerelő-műhelyek szerint többnyire a 8-10 millió forintnál drágább autók, illetve a 100 lóerőnél erősebb motorral rendelkező járgányok tulajdonosai igénylik. Elsősorban a „sietős” vállalkozók.

Mielőtt azonban bárki úgy döntene, hogy lézerblokkolót szereltet az autójára, nem árt tudni, hogy Európa sok országában jogszabály tiltja ezt. Van ahol még a birtoklásuk is tilos. Nem lehet használni, de tartható például Németországban, Olaszországban, Görögországban és Spanyolországban. Ugyanakkor nem tartható Ausztriában, Szlovákiában, Svájcban és Lengyelországban.

 


A cikkekhez és galériákhoz a hozzászólás csak regisztráció után lehetséges.

 

 
Hirdetés