A szabadság korlátai Nyomtatás E-mail
Írta: sajtoteam   
2017. február 15. szerda, 11:39

Waldorf iskolát terveznek Halason

Fellélegezhet a Halasi Waldorf Egyesület, kiderült, nem zárják el az állami támogatástól az alternatív iskolákat, és a Waldorf óvodák is megmenekültek.

Kiskunhalason még nincs Waldorf óvoda és iskola, de egy lelkes szülőgárda több, mint egy éve azon dolgozik, hogy legyen. Túl vannak már egyesületük bejegyzésén, interaktív előadás sorozatokat, játszóházakat és iskolalátogatásokat szerveznek. Bár a fenyegető törvényi változás mégsem szűkítette be lehetőségeiket, így sincsenek könnyű helyzetben.

 

A halasi Waldorf ügyéért három család fogott össze. Hamar csatlakoztak hozzájuk még hárman. 

- 2016 februárjában harminckét taggal megalakult az egyesületünk. Felvettük a kapcsolatot a Magyar Waldorf Szövetséggel és a megyei Waldorfos intézményekkel. Hogy miért vágtunk bele? Mert tudjuk, hogy ezzel az oktatási formával rengeteget tanulhatnak önmagukról és a világról a gyermekeink. Itt nincsenek jegyek, házi feladatot is csak harmadik osztálytól kapnak a gyerekek, akik az első évtől kezdve két nyelvet tanulnak, festenek, szobrászkodnak, faragnak, erdőt járnak, földet mérnek, kötnek, méhészkednek, furulyáznak. Minden, amivel foglalkoznak egy nagyon tudatos pedagógia része, amire építkeznek a későbbiekben - vág a dolgok közepébe az egyik alapító Molnár Edina. - A Waldorf iskolát a szív, a kéz és a fej iskolájának is nevezik, mivel a gyermekek testi, lelki és szellemi fejlődését harmonikus egységben kezeli. A nevelést művészetnek tekinti, a tanulási folyamatot pedig a szabadság eszközének, amellyel elvezethetjük a gyermeket önmagához, hogy felnőttként képessé váljon saját útjának felismerésére és követésére. A Waldorf nem arra kíváncsi, hogy a gyerek mit nem tud, hanem, hogy mit tud. Ez a pedagógiai felfogás hangsúlyozottan tiszteletben tartja a gyermekek és a szülők különbözőségeit, szociális, kulturális sajátosságait. Igyekszik minden gyermek számára megteremteni azokat a feltételeket, amelyek az érzelmi biztonságukat és a szellemi szabadságukat biztosítják - teszi hozzá Edina. Amikor megkérdezem, miért csinálják, a karján gurgulázva nevetgélő másfél éves Olikára néz. Érte, értük - mondja. 

Csóné Gábor Mariann három gyermek édesanyja. Ő is azt reméli, hogy most öt éves ikrei már Waldorfos iskolások lesznek. De addig még hosszú utat kell megtennie a szülőknek, akik nélkül a Waldorf nem is az lenne ami.

Molnár Edina és Csóné Gábor Mariann

- Ennek az alternatív oktatási módnak lényeges eleme a szülőkkel való mély együttműködés. A pedagógia akkor igazán hatékony, ha a szülők is elfogadják azt, és amennyire lehetséges, otthon is eszerint a szemlélet szerint élnek. Ebből a szempontból is más ez, mint a hagyományos oktatás - mondja Mariann. Akitől azt is megtudjuk, bár szervezett előadásaik iránt sokan érdeklődnek, alapvetően van a szülőkben egy tartás az egésszel szemben, mert minimális ismerettel rendelkeznek róla. - Ezért is kezdtük el a játszóház és az előadások szervezését. Hogy a pedagógusok és a szülők számára is fórumot teremtsünk, ahol kiegészíthetők, helyrebillenthetők az ismeretek. Ahol elmondható, hogy ez nem egy elitiskola lesz, amely elszívja a tehetségeket a hagyományos iskolákból. Sőt, a tanító konkrétan úgy válogatja egy ilyen intézménybe a gyerekeket, hogy leképeződjenek a társadalmunk különböző rétegei. Az a szülő pedig, aki nem tudja a havi hozzájárulást befizetni, kétkezi munkájával járul hozzá, hogy működjön az intézmény. Nem az egyenlőség, hanem a testvériség elve működik. Megtanít adni és kapni is. Aminek szintén komoly közösségformáló szerepe és ereje van  - teszi hozzá.

A Waldorfos intézményekről érdemes tudni, hogy van ugyan állami normatíva, amit ők is megkapnak gyermekenként, de azt a részt, melyet a hagyományos oktatási intézmények esetében a helyi önkormányzat fizet, azt itt a szülők adják össze. A kiskunhalasi egyesület jelentős források híján most épp helyet keres iskolájának, melyet 2017 szeptemberében szeretnének elindítani, körülbelül 20 diákkal. - Megkerestük a helyi önkormányzatot, de első körben nem voltak túl lelkesek - mondja Mariann. 

A hallottakkal mi is megkerestük a halasi városvezetést. Farkas Dániel alpolgármester azt mondta, olyan üres épülete jelenleg nincs az önkormányzatnak, amit erre a célra oda tudnának adni. - Az oktatási célokra alkalmas épületeinkben pillanatnyilag is iskolák működnek. Így ebben most, sajnos, nem tudunk segíteni. Viszont amennyiben az egyesület talál ilyet, igyekszünk segíteni az indulást - mondta.

Az egyesület elszánt magja, persze, már B-tervet is készített arra az esetre, ha Halason nem lesz helyük. - A környező kistelepülések intézményei, főleg ahol már jelenleg is csak alsó tagozat működik, alkalmasak lehetnek erre a célra - mondja Edina. Majd hozzáteszi: hasonló nagyságú kihívást jelent Waldorfos pedagógust találni is.

Van ugyan a kezdőcsapatban egy olyan pedagógus hölgy, aki már elkezdte a képzést, de ő 2017 szeptemberéig nem végez. Gond az is, hogy nem minden évben indul ilyen képzés, hisz a kereslet sem volt eddig ilyen óriási rá. - A fentiek okán az egész országban hirdetjük az állást, remélve, hogy találunk olyan embereket, akik költözni is hajlandóak a cél érdekében. A Waldorfosok elég elhivatottak tudnak lenni.

A Halasi Waldorf Egyesület egyelőre iskolaindításban gondolkodik, de hosszú távú terveikben szerepel az óvoda létesítése is, ahhoz azonban még nehezebb pedagógust találni.

Sok szeretettel várják programjaikra az érdeklődő szülőket és pedagógusokat, akik szeretnének többet megtudni a Waldorf pedagógiáról, megismerkedni a módszerekkel. (www.halasiwaldorf.hu, Facebook Waldorf Kiskunhalason)

 

Zöld út az alternatív iskoláknak

Az alternatív iskolák kapcsán a 2017-es költségvetési tervek közé bekerült, hogy az alternatív kerettantervekben rögzített pedagógia programok, oktatásszervezési sajátosságok (eltérő ütemezés, tömbösített órák, epochális rendszer, kooperatív tanulásszervezés, támogató mentorok, akár eltérő tartalmú tanterv stb. stb.) a jövőben olyan, a kötelező feladatellátás feletti többletszolgáltatásnak minősülnének, amiért költségvetési többlettámogatás nem igényelhető. Az index.hu szerint azonban az Emberi Erőforrások Minisztériumában nem értették, mi szükség erre a változtatásra, és lobbiztak azért, hogy a bizonytalanságot okozó rész kikerüljön a módosításból

 

 


A cikkekhez és galériákhoz a hozzászólás csak regisztráció után lehetséges.

 

 
Hirdetés