Get Adobe Flash player
A dalai láma Budapesten Nyomtatás E-mail
Írta: Lupták György   
2010. szeptember 29. szerda, 10:01

Hallgatom a rádióban a látogatás beharangozóját. A magyar riportalany lelkendezve áradozik Tendzin Gyaco, a XIV. dalai láma „spirituális nagyságáról”, arról, hogyan tud egyszerre ezrek szemébe nézni. Igen, így.


Majd olvasom az MTI meglehetősen részletes beszámolóját a Papp László Sportarénában tartott alkalomról, ahol „11.200 magyar és a környező országokból érkezett érdeklődő előtt tartott Bevezetés a tibeti buddhizmusba címmel” tanítást a vendég.

Mi ez a felfokozott érdeklődés? Nemrégiben Németországban járt, olvastam az ottani látogatásról is néhány tudósítást. Mindenütt tömegek várták, hallgatták a buddhista vallási vezetőt.

A keresztyén Európa ekkora vehemenciával fordítana hátat keresztyén gyökereinek, s ennek a tragikus folyamatnak vagyunk éppen a tanúi? Ráadásul, a buddhizmus alapvető tanítása nem is kínál gyökeres megoldást az emberlét alapvető problémáira. Mert budapesti előadásában is hangsúlyozta a láma, hogy "a magunkban lévő negatív érzelmeket meg kell ölnünk”.

Mi, keresztyének már rég megtanultuk, hogy ez az, ami például nem megy. Önerőből biztosan nem, csakis a Megváltó Krisztus erejével. Őróla viszont a buddhizmus nem tud. Egyfajta önjavító tréning, előbb vagy utóbb, de totális csődhöz vezet. Vagyis a keresztyén tanítás hatalmas többlete a megváltás, amiről más vallások nem tudnak. És ezt nem valamiféle elfogult vakság mondatja velem, hanem saját tapasztalatom, aki magam is bementem a megjavulni akarás zsákutcájába, majd megtapasztaltam, hogy gyökeres változást az életemben csakis Isten megmentő szeretete adhat.

No, de mindegy. Itt állunk, szemben magával a jelenséggel. Ha valahol valaki valami szokatlant, újszerűt vagy meglepőt mond, mindig szépszámú hallgatóságra talál. Legyen szó akár keleti vallásról, szektás tanításról, vagy ősi magyar pogány vallási elemek felelevenítéséről. Sokszor nem is gondolják végig embertársaink, mi is az, amit éppen lelkesen magukba készülnek szívni.

Mert az előadó profi módon, lehengerlően, vitát, ellentmondást nem tűrően mondja a magáét, ott gondolkodásnak, visszakérdezésnek helye nincs. Kicsiny városunk, amúgy koncertteremként működő zsinagógájában máris egymásnak adják a (bérelt) kilincset a szekták, kisegyházak.

Biztos, hogy e jelenség egyfajta kritika keresztyén egyházainkkal, gyülekezeteinkkel szemben. És erőteljes kritika egyéni keresztyén életünkkel szemben is. Tükör ez a javából, amibe tetszik, nem tetszik, de bele kell néznünk. S meg kell kérdezni önmagunktól: vonzó-e a keresztyénségünk? Olyan közösség-e a gyülekezetünk, ahová jó tartozni? Olyan-e az életem, hogy vonzó példát mutatok vele kereső embertársaimnak?

S ha komolyan nézünk szembe e kérdésekkel, bizony, lehorgaszthatjuk a fejünket. Az elmúlt évek napvilágra került egyházi bűnei, saját papi kényelmességünk, szolgálatunk erőtlensége, netán ötlettelenségünk, mind-mind ránk nehezednek. Vagy az, hogy üresen csengnek szavaink s igehirdetésünkből hiányzik a saját Krisztus élmény, a Krisztus belső ismerete. Megtanult leckét ismételgetünk, teologizálunk, tudományosan elvontak vagyunk, - s aztán panaszkodunk az eredménytelenségre.

Az Evangélikus Hittudományi Egyetem tanévnyitóján elhangzott rektori beszéd ébresztő üzenetet hordozott, amikor újra felhívta nemcsak a hallgatóság, hanem egyházunk figyelmét a szószék „újrafelfedezésére”, az igehirdetés bizonyságtételére, hitelességére.

Persze, nyilván jelen van a világban egyfajta sznobizmus is. Az átlagosnál nagyobb fogékonyság a különlegességre, a szokatlanra. Meg lehetnek köztünk olyanok is, akik hosszú évek kihagyása után nem tudnak újra anyagyülekezetük „szemébe nézni”, s inkább keresnek maguknak valami újat. Mindezek azonban nem kisebbítik saját felelősségünket.

Attól, hogy most az Európai Unió alkotmányába belefogalmazódnak-e földrészünk keresztyén gyökerei, keresztyénségünk állapota nem fog megváltozni. De megváltozhat Isten előtti önvizsgálatunktól, egyéni, gyülekezeti megújulásunktól.

 

Hozzászólások  

 
#2 trinla 2010-10-04 13:28
A Buddhizmus, nem jelent veszélyt a kereszténységre , nincs oka, a félelemre.Ők nem térítő vallás, senkit nem akarnak meggyőzni, mert az feszültséget szül.Talán épp ezért szeretik őket sokan.A Buddhizmus nagyra becsüli Jézust és tanításait.Isten minden emberhez elküldte prófétáit és tanításait, mert minden ember egyformán az ő gyermeke, mi mind az ő kegyelméből vagyunk itt.Teremtőnk, közel sem annyira ellentmondásos és elfogult, mint gyermekei.Ő mindenkinek átadta a tanítást, a törvényeket, ami elvezet bennünket az üdvösségig.És a tibeti tiszteli is ezeket a törvényeket.Aki foglalkozott már gyerekekkel, az pontosan tudja, hogy minden gyerekhez másként kell szólni, hogy megértse mit akarunk mondani, de mindig a szeretet nyelvén kell azt tenni.Most már csak az a kérdés ki képviseli, ki valósítja meg leginkább azokat?Az erőszak mentesség vonzóbb, mint az ellenség keresés.Jó lenne már, ha nem a világuralom lenne a cél, hanem az szeretet általi nyitottság.Ami más az nem biztos,hogy rossz.
 
 
#1 A323A 2010-10-04 11:59
Őszentsége nemzetre és felekezetre való tekintet nélkül a békét, szeretetet, boldogságot és együttérzést jött hirdetni Magyarországra.Nehéz dolga volt Buddhistaként egy többségében keresztény országba látogatni.Nem azért jött, hogy minket az Ő hitéről meggyőzzön, vagy megtérítsen.Sőt.Előadását azzal kezdte, hogy Isten szemében egyformák vagyunk mindannyian, és többször hangoztatta, hogy a keresztények belátásuk szerint maradjanak keresztények, ha hitük Jézusban fekszik, akkor ettől ne térjenek el.Sőt megosztott a hallgatósággal egy Mária élményt is, amit Ő élt át Szűz Mária szobra melletti tartózkodásakor .Beszédében pontosan azt hangoztatta, hogy minden élőlénynek joga van a boldogsághoz, és oda az út a megváltáson keresztül vezet.Biztatta a hallgatóságot, hogy ha Jézushoz szoktak imádkozni, továbbra is imádkozzanak Jézushoz.Abszolút pártatlan előadásmódban tanító és előadóként a béke és boldogság felé vezető út meglátására próbálta a hallgatóságát terelgetni.Itthon körbenézve-ránk fér
 


A cikkekhez és galériákhoz a hozzászólás csak regisztráció után lehetséges.

 

 
Hirdetés