Drágább lesz a benzin, a hús, a kenyér Nyomtatás E-mail
2012. augusztus 22. szerda, 06:53

Brutális áremelésekre számíthatunk az elemzők jóslatai szerint a közeljövőben. A 95-ös benzin ára ismét az egekbe szökhet, eléri majd a 450 forintos áprilisi csillagászati határt, a csirkehús mintegy 10 százalékkal kerül majd többe, a kenyér ára pedig akár az ötödével is emelkedhet.

A kimutatások szerint az év első felében mintegy 5 százalékkal kevesebb benzint tankolt a magyar: panaszkodnak a pékek és a húsboltosok is a forgalom visszaesésére. Jarjabka János, a piac téri csirkebolt tulajdonosa szerint hivatalosan még senki nem értesítette őket az áremelésről. Az azonban már bizonyos, hogy a nagy aszály miatt emelkedik a kukorica ára és ez kihatással lesz a húsárakra is. 

- A forgalom az elmúlt években hatalmasat esett vissza - mondja Japi. - Lehajtott fejjel jönnek vásárolni az emberek. A kisnyugdíjasok eddig is megszokták, hogy éppen csak vásárolnak valamit. Egy csontos részből kiváló levest főznek, és még a kutyusnak is jut belőle, egy csirkemájból körettel a második féle is megvan. Két-három zúzából és egy combból pörköltet tudnak főzni. Azoknak jelent gondot az áremelés, akik nagyobb tételben vásároltak. Például az éttermek biztosan vissza fogják venni a vásárolt mennyiséget. A pulykahúsból tavaly még hatvanládányit hoztam esetenként, most elegendő tizennégy ládával is. Öt láda kacsahúsért is ugyanazzal az autóval megyek, amibe akár kétszáz láda is beférne. Lassan két évtizede, hogy hozzászoktunk a spóroláshoz, azóta várjuk, hogy kikerüljünk a gödör aljából, de nem sikerül. Sok a költségem, a rezsi, a dolgozók bére, van hulladékáru és ezerrel működnek a hűtők is. Mindemellett még vannak előre nem látott veszteségek is, például egy áramkimaradás miatt a múlt héten több láda árunk is tönkrement. Csupán a hét végén látjuk, hogy a hétfőn befektetett pénz hogyan térül meg. Becsben kell tartanunk a vásárlókat, csak jó minőségű árut szabad forgalmaznunk. Nagy dolognak tartom, hogy sokan megtisztelnek bennünket és a város másik feléről is hozzánk jönnek vásárolni, ezzel is biztosítva fennmaradásunkat.

Reszket mindenki az áremelésről, leginkább mi, forgalmazók, hiszen minél magasabb a beszerzési ár, annál kevesebb haszonkulcsot tudunk rátenni, de nem emelhetünk többet, hiszen meg kell őriznünk a vásárlóinkat. 

DRÁGÁBB LESZ A KENYÉR 

Király István, a Pékszövetség Bács-Kiskun megyei térségi elnöke szerint a gabonával nincs gond, hiszen megtermett az a mennyiség, ami a hazai ellátáshoz szükséges és biztonságban van. 

- A külföldi nagytőke azonban szemet vetett a rá és ez felveri az árat, ezért drágább lesz a liszt és megállíthatatlan az áremelkedés - mondja. - Nagy a piaci nyomás, de még nem tudjuk, hogy mekkora mértékű lesz az áremelkedés. 

A liszt, a gázolaj ára növekszik, a béreknek is emelkednie kellene, de nem tudjuk, hogy miből. Ebből az árrésből, amiből még adózunk is, képtelenek vagyunk bért is emelni. A megvásárolt liszt ára leghamarabb egy hónap múlva térül meg, és rengetegen vásárolnak ma már utalványra, étkezési jegyre is, ami ugyancsak nem azonnal jelentkezik a bevételben. Mindezt nekünk kell előfinanszírozni. Mindemellett számos intézkedés is nehezebbé teszi a fennmaradásunkat. Például az eddigi terhek mellett még az árbevétel egy ezrelékét is be kell fizetnünk az élelmiszerlánc-biztonsági felügyeleti díjra. Az adózás tekintetében is egyenlőtlen megkülönböztetések vannak. Az egyéni vállalkozók járnak jól, hiszen ők a jövedelem után adóznak, mi pedig a bevétel után. Hol itt az igazság? Biztos, hogy fog emelkedni a kenyér ára, de hogy mennyivel, azt még mindenki maga fogja eldönteni. Mi is kénytelenek leszünk emelni a kenyér árát, azonban, ha már úgy látjuk, hogy nem éri meg a kenyeret előállítani, alaposan át kell gondolni, hogy egyáltalán süsünk-e? 

EMELKEDIK AZ ÜZEMANYAG ÁR

Galántai János úgy látja, az üzemanyagon csak az tud spórolni, aki kizárólag magánutakra használja a gépjárművét. 

- Az utóbbi egy évben hatalmas árváltozás zajlott az üzemanyagok terén. Tavaly ilyenkor még „csak” 340 forint körül mozgott a 95-ös benzin ára, most a 420-at is elérte már. Azonban lényeges csökkenést nem tapasztalunk a vásárlók számát illetően. Itt vidéken szükségszerű a gépjármű használat, így a tankolás is. Nincs olyan fejlett tömegközlekedési rendszer, hogy az ember eljusson A-ból B-be rövid időn belül. Egészen más a helyzete egy budapestinek. Megveszi a havi bérletet 10 ezer forint körül, és azzal bármilyen buszra, villamosra, trolira felszállhat. Ezen a pénzen vidéken csupán 2-3 száz kilométert tehetünk meg. Arról nem is beszélve, hogy a földeket művelni kell, a mezőgazdasági területek megközelítése is csak saját autóval lehetséges. Szóval, hiába spórolnánk, nem sok lehetőség akad. Talán annyit érzékelünk, hogy a fogyasztók kevesebbért tankolnak egyszerre, és inkább sűrűbben jönnek. A bioetanol iránt is megcsappant a kereslet, legalábbis a bevezetéskor tapasztalt közkedveltséghez viszonyítva. Kezdetben, 2010 májusában, 210 forint körül tudtuk adni, most 130-cal drágábban. Bár még így is jóval olcsóbb, mint a benzin. A gáz ára is jócskán emelkedett, 230 fölé is kúszott már. Keresik az emberek az olcsóbb megoldásokat, de be kell látniuk, hogy a közlekedés vidéken életszükséglet. 

B.Zs./V.N.M.

 


A cikkekhez és galériákhoz a hozzászólás csak regisztráció után lehetséges.

 

 
Hirdetés